Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2019
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ  

“Το 2196 η γη πεθαίνει, λόγω οικολογικής καταστροφής. Για να μπορέσουν οι άνθρωποι να επιβιώσουν, χρειάζεται μεγάλοι πληθυσμοί να μεταναστεύσουν και να εγκαταλείψουν τη γη. Χρειάζεται να βρουν ένα νέο μέρος το οποίο να μπορεί να φιλοξενήσει ζωή. Ο Τιτάνας, ο δορυφόρος του Κρόνου, είναι η τελευταία τους ελπίδα. Πρέπει να συγκεντρωθούν δείγματα από πετρώματα του δορυφόρου, να γίνει ανάλυση των συστατικών τους, για να αποδειχθεί εάν είναι δυνατή η ανάπτυξη ζωής στον Τιτάνα.”

Το παραπάνω κείμενο αποτελεί το σενάριο του παιχνιδιού “Ζωή στον Τιτάνα”, το οποίο ανέπτυξαν οι μαθητές της E΄ δημοτικού στο περιβάλλον δημιουργίας παιχνιδιών Kodu της Microsoft. Σε μια σειρά διαφορετικών επιπέδων οι μαθητές δημιούργησαν κόσμους που υποθετικά μοιάζουν με την επιφάνεια του Τιτάνα και προγραμμάτισαν τους χαρακτήρες τους οποίους τοποθέτησαν μέσα σε αυτό το περιβάλλον. Όρισαν για πρωταγωνιστή το ρομποτάκι Δαίδαλο, το οποίο αναλαμβάνει τη συλλογή πετρωμάτων, ενώ το ρομποτάκι Μίνωας προσπαθεί να σαμποτάρει την αποστολή. Για την επιτυχή ολοκλήρωση των κόσμων οι παίκτες του παιχνιδιού καλούνται να επιστρατεύσουν την ταχύτητά τους, να λύσουν προβλήματα και λαβύρινθους.

Λέξεις κλειδιά: Kodu, προγραμματισμός, δημιουργία παιχνιδιού, αστρονομία

1. Εισαγωγή

Βάσει ενός σεναρίου αναπτύχθηκαν τρία διαφορετικά παιχνίδια στο περιβάλλον του Kodu Game Lab, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους. Μάθαμε να σχεδιάζουμε και να διαμορφώνουμε τρισδιάστατους κόσμους, να χρησιμοποιούμε και να προγραμματίζουμε αντικείμενα, ικανοποιώντας ταυτόχρονα την περιέργειά μας σχετικά με το πώς μπορούμε να φτιάξουμε ένα παιχνίδι ψηφιακά. Παράλληλα μάθαμε ιστορίες για τον Δαίδαλο και γνωρίσαμε τον Τιτάνα, καθώς και άλλα ουράνια σώματα του γαλαξία μας. Τέλος, συνειδητοποιήσαμε πόσο σημαντικό είναι να προφυλάσσουμε τον πλανήτη μας, ώστε να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας θα συνεχίσουν να ζουν στη Γη.

2. Kodu Game Lab

Το Kodu Game Lab της Microsoft δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές να μάθουν να προγραμματίζουν με διασκεδαστικό τρόπο. Μπορούν να φτιάξουν ιστορίες και παιχνίδια σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον και να μάθουν βασικές έννοιες του προγραμματισμού εύκολα και γρήγορα. To MsKodu αρχικά είχε σχεδιαστεί ως εργαλείο μάθησης για τους νέους που χρησιμοποιούν το  Xbox 360 και κυκλοφόρησε το 2009, ενώ τώρα διατείθεται δωρεάν για τα Windows. Πρώτα σχεδιάζεται ένα κόσμος με τη βοήθεια των διαθέσιμων εργαλείων και επιλογών και έπειτα τοποθετούνται τα αντικείμενα σε διάφορα σημεία και προγραμματίζονται έτσι ώστε να έχουν μια επιθυμητή συμπεριφορά.

2.1 Περιβάλλον του Kodu

Το περιβάλλον του Kodu είναι εύχρηστο και μπορεί κάποιος να φτιάξει μέχρι και περίπλοκους κόσμους που θα χρησιμοποιηθούν ως πίστες σε παιχνίδια. Στην εικόνα 1 φαίνεται το πρώτο επίπεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα", καθώς και τα διαθέσιμα εργαλεία που υπάρχουν στο κάτω μέρος της οθόνης. Όταν κάποιος πατήσει το δεύτερο εργαλείο (play) μπορεί να παίξει το παιχνίδι, όπως φαίνεται στην εικόνα 2, σύμφωνα με τις εντολές που έχουν δοθεί. Μπορεί οποιαδήποτε στιγμή θελήσει να αλλάξει την κάμερα, να προσθέσει κάτι στον κόσμο, ή να επαναπρογραμματίσει το παιχνίδι, αλλάζοντας τους κανόνες και τον στόχο του παιχνιδιού κάθε φορά.

Εικόνα 1: Περιβάλλον του MsKodu

Εικόνα 1: Περιβάλλον του MsKodu

Εικόνα 2: Παίζοντας στο MsKodu

Εικόνα 2: Παίζοντας στο MsKodu

2.2 Προγραμματισμός στο Κodu

"Στην πληροφορική με τον όρο πρόγραμμα αναφερόμαστε σε μια συγκεκριμένη ακολουθία εντολών τις οποίες πρέπει να εκτελέσει ένας υπολογιστής για να παραγάγει το επιθυμητό για τον χρήστη αποτέλεσμα." Αυτός είναι ένας από τους ορισμούς που έχουν δοθεί στην έννοια πρόγραμμα υπολογιστών. Το MsKodu προσφέρει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε καλύτερα τι αποτελεί ακολουθία εντολών και πώς γίνεται να εκτελεστούν οι εντολές αυτές. Μπορούμε να προγραμματίσουμε πάνω σε πάνελς, μέσα από διάφορες επιλογές που μας δίνουν τα κυκλικά μενού. Οι εντολές ορίζονται πάντα στο πλαίσιο της εντολής όταν [γεγονός] τότε [ενέργεια], όπως φαίνεται και στην εικόνα 3, όπου προγραμματίζεται πώς θα κινείται ο κεντρικός χαρακτήρας, πότε θα κερδίζει και πότε θα χάνει. Οι προγραμματιστικές δυνατότητες του Kodu είναι μεγάλες και γίνεται να υλοποιηθεί πλήθος παιχνιδιών.

Εικόνα 3: Πρόγραμμα στο MsKodu

Εικόνα 3: Πρόγραμμα στο MsKodu

3. Ζωή στον Τιτάνα

Στον χαρακτήρα Kodu έχει δοθεί το όνομα Δαίδαλος και πρέπει να πραγματοποιήσει κάποιες μικρές αλλά σημαντικές αποστολές. Στο πρώτο επίπεδο ο Δαίδαλος-Kodu πρέπει να συλλέξει τα πετρώματα πριν από το αντίπαλο ρομπότ-Μίνωα. Το δεύτερο αποτελεί ένα λαβύρινθο, στον οποίο πρέπει γρήγορα να συλλεχθούν τα πετρώματα. Στο τρίτο επίπεδο πρέπει να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια, ώστε ο Δαίδαλος να φτάσει στον μεγάλο βράχο και να νικήσει. Κάποιες από τις πίστες και τα προγράμματα του παιχνιδιού “Ζωή στον Τιτάνα” φαίνονται στις παρακάτω εικόνες.

Εικόνα 4: Δεύτερο επίδεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 4: Δεύτερο επίδεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 5: Τρίτο επίδεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 5: Τρίτο επίδεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 6: Πρόγραμμα του χαρακτήρα Kodu στην πρώτη πίστα του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 6: Πρόγραμμα του χαρακτήρα Kodu στην πρώτη πίστα του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Εικόνα 7: Πρόγραμμα του κανονιού στο τρίτο επίπεδο του παιχνιδιού "Ζωή στον Τιτάνα"

Τελικά χρειάστηκε να χρησιμοποιηθούν διάφοροι χαρακτήρες, να προγραμματιστούν κατάλληλα και να αλλάξουν διάφορες ρυθμίσεις, ώστε να ολοκληρωθεί το πρώτο μας παιχνίδι σε τρισδιάστατο περιβάλλον.  

4. Συμπεράσματα

Ο προγραμματισμός γίνεται ακόμη πιο εύκολος και διασκεδαστικός μέσα από περιβάλλοντα σαν αυτό του Kodu Game Lab. Μέσα από τη "Ζωή στον Τιτάνα" γνωρίσαμε τη χαρά, αλλά και τη δυσκολία του να φτιάχνεις ένα παιχνίδι για τον υπολογιστή. Ο υπολογιστής μετατρέπεται σε ένα δημιουργικό εργαλείο, όχι παίζοντας, αλλά κατασκευάζοντας ένα παιχνίδι.

5. Βιβλιογραφία

Συγγραφική ομάδα 23 φοιτητών. (2011). Δημιουργώ παιχνίδια στο Kodu. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.