Δευτέρα 22 Απριλίου 2019
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ  

8ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Πώς θα ήταν τα παραμύθια αν δεν υπήρχαν οι λύκοι κι οι αρκούδες, τα λιοντάρια κι οι τίγρεις; Τι χρώματα θα είχαν τα φτερά της φαντασίας μας αν έλειπαν οι ιστορίες με τα ζώα απ’τα παιδικά μας χρόνια; Η εργασία αυτή, λοιπόν, έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων στο παγκόσμιο πρόβλημα της κατάρρευσης της βιοποικιλότητας και τις ολέθριες συνέπειές της. Μέσω ομαδοσυνεργατικής μάθησης, οι μαθητές της ΣΤ’ Τάξης δημιουργήσαμε μια εικονογραφημένη ιστορία μέσα από τις εργασίες μας για τα απειλούμενα είδη, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες που μας παρείχε το περιβάλλον δημιουργίας κόμικς, Pixton. Προσπαθήσαμε μέσω του κόμικ να δώσουμε φωνή σε αυτά τα αξιοθαύμαστα πλάσματα να φωνάξουν σε όλους μας για το πρόβλημα που τους απειλεί.

Λέξεις κλειδιά: κόμικ, απειλούμενα είδη.

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε την παρουσίαση των παιδιών

1. Εισαγωγή

Η παιδαγωγική αξιοποίηση των κόμικ και η ένταξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί αντικείμενο μελέτης σε παγκόσμιο επίπεδο. Το πλεονέκτημα των συγκεκριμένων εικαστικών δημιουργιών είναι η αποδοχή τους από το σύνολο των παιδιών και η αναγωγή τους σε μια από τις βασικές μορφές τέχνης της νεανικής κουλτούρας θεωρώντας τα ακόμη κι ως εξέλιξη του παραδοσιακού κόσμου των παραμυθιών.

Τα κόμικς (Αγγλικά: comics), είναι μια μορφή οπτικής τέχνης που αποτελείται από διαδοχικές εικόνες που συνήθως συνδυάζονται με κείμενο, το οποίο τοποθετείται σε συννεφάκια κειμένου ως εκφερόμενος λόγος, ως περιγραφή σε λεζάντες, ως ηχητικό εφέ σε συννεφάκι με αιχμές και άλλα. Στο κόμικ υπάρχει αφηγηματική αλληλουχία μεταξύ των εικόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κόμικς θεωρούνται “η 9η Τέχνη”.

Με την εργασία αυτή  τα παιδιά μπαίνουν με διασκεδαστικό τρόπο στο ρόλο του δημιουργού. ενώ ταυτόχρονα έρχονται πιο κοντά στη μαθησιακή διαδικασία. Η γλώσσα των κόμικς ενσαρκώνει το φανταστικό και πυροδοτεί τη δημιουργικότητα των παιδιών. σωτηρία των οικοσυστημάτων.

2. Αφόρμηση

Αφορμή στάθηκε το θέμα της ευέλικτης ζώνης της Στ΄τάξης «Τα απειλούμενα είδη» σε συνδυασμό με τα αντίστοιχα κεφάλαια του μαθήματος της Φυσικής για τα ζώα και τα οικοσυστήματα και με το κεφάλαιο της Γεωγραφίας το σχετικό με την ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον.

Aφού κάναμε  συζήτηση σχετική με την ενότητα και προβληματιστήκαμε  πάνω στην στάση των ανθρώπων απέναντι στα οικοσυστήματα και συγκεκριμένα για τα ζώα, αποφασίσαμε να φέρουμε εργασίες. Στη συνέχεια γεννήθηκε η ιδέα να μεταμορφώσουμε τις εργασίες μας σε κόμικ. Έτσι για να γίνουν  πιο ευανάγνωστες από τους συμμαθητές μας  δουλέψαμε  πάνω στον  οικείο  παιδικό  κώδικα των εικονογραφημένων ιστοριών (κόμικ).

Ο λόγος ήταν να μοιραστούμε και με άλλους συμμαθητές μας (κι όχι μόνο) αυτό που εμείς αποκομίσαμε από τα μαθήματα της Φυσικής και της Γεωγραφίας. Επίσης  να δημιουργήσουμε κι εμείς, με τη σειρά μας, κάποιο μέσο για να επικοινωνήσουμε μεταφέροντας πληροφορίες κι  εντυπώσεις σε συμμαθητές, γονείς και δασκάλους. Τέλος να ευαισθητοποιήσουμε τους αποδέκτες προς την κατεύθυνση της δράσης για τη σωτηρία των οικοσυστημάτων.

3. Το εργαλείο δημιουργίας κόμικς Pixton

Το Pixton είναι μία online εφαρμογή για την εύκολη δημιουργία comics. Για να το χρησιμοποιήσει ένας μαθητής ή καθηγητής χρειάζεται απλά πρόσβαση στο Διαδίκτυο και έναν περιηγητή με Adobe Flash. Στη δωρεάν έκδοση Pixton for fun (Pixton για διασκέδαση) ο κάθε χρήστης δημιουργεί τον δικό του, ασφαλή λογαριασμό στην ιστοσελίδα του Pixton όπου στη συνέχεια, μπορεί να δημιουργεί τα δικά του κόμικς. Μπορεί να επιλέξει τον αριθμό των καρέ που θα έχει κάθε σελίδα του.

c1

Εικόνα 1: Επιλογή καρέ της σελίδας του κόμικ

Υπάρχει δυνατότητα εισαγωγής φόντου, χαρακτήρων, σύννεφων κειμένου και αντικειμένων από διάφορες κατηγορίες καθώς και δυνατότητα επεξεργασίας της κίνησης και της έκφρασης των χαρακτήρων. Όλα προστίθενται στα καρέ με click & drag τεχνική. Υποστηρίζονται κείμενα και στα Ελληνικά . Στην έκδοση Pixton for schools (Pixton για σχολεία) μπορεί ο χρήστης να ανεβάσει κάποια εικόνα που έχει αποθηκευμένη στον υπολογιστή του.

c2

Εικόνα 2: Επιλογή φόντου (πάνω αριστερά), χαρακτήρα (πάνω δεξιά) και αντικειμένου (κάτω)

c3

Εικόνα 3: Επιλογή κίνησης (αριστερά) και έκφρασης (δεξιά) της επιλεγμένης φιγούρας

c4

Εικόνα 4: Ανέβασμα φωτογραφίας από αρχείο

Εμείς, δουλέψαμε στην έκδοση Pixton for schools (Pixton για σχολεία) το οποίο διατίθεται με συνδρομή για επιλεγμένο αριθμό χρηστών και επιλεγμένο χρονικό διάστημα. Στο Pixton for schools είχαμε πολλές επιπλέον δυνατότητες, με σημαντικότερη τη δυνατότητα δημιουργίας συνεργατικών κόμικς. Με τη λειτουργία αυτή, μπορούσαμε να δουλεύουμε ταυτόχρονα στο ίδιο κόμικ, ακόμη και από απόσταση! Είχαμε τη δυνατότητα αποστολής μηνυμάτων τόσο στο δάσκαλο όσο και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.

Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την “Κοινότητα” του Pixton με ένα ακόμη εκπαιδευτικό κόμικ σχετικό με τα μαθήματα της Φυσικής και της Γεωγραφίας.

c5

Εικόνα 4: Μερικές από τις κατηγορίες των εκπαιδευτικών κόμικς που υπάρχουν στη Κοινότητα του Pixton

4. Οι ομάδες

Ύστερα από συζήτηση με το δάσκαλό μας και την καθηγήτρια Πληροφορικής, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα βιβλίο που θα αποτελείται από μικρότερα αυτοτελή κόμικς. Έτσι, χωριστήκαμε σε εφτά ομάδες ώστε κάθε ομάδα να αναλάβει να αποτυπώσει στο χαρτί και μία διαφορετική ιστορία για ένα απειλούμενο ζώο. Κάποιες ομάδες συνεργάστηκαν μεταξύ τους ώστε τα κόμικς τους να έχουν μία συνέχεια.

5.  Παραγωγή του τελικού κόμικ

Παρακάτω παρουσιάζονται κάποιες σκηνές του τελικού κόμικ κατά τη διάρκεια επεξεργασίας τους.

c6

Εικόνα 4: Επεξεργασία καρέ της σελίδας του κόμικ

c7

Εικόνα 5: Επεξεργασία καρέ της σελίδας του κόμικ

c8

Εικόνα 6: Επεξεργασία καρέ της σελίδας του κόμικ

6. Συμπεράσματα 

Φτάνοντας στο τέλος αυτής της ευχάριστης ενασχόλησης με τα κόμικς, μας μένει μια γλυκιά ανάμνηση. Όλοι αφιερώσαμε αρκετό από το χρόνο μας για την παραγωγή του τελικού αποτελέσματος και ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος. Νιώσαμε πολύ οικεία σε αυτή τη διαδικασία και θεωρούμε τα κόμικς και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές ως ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας.

Βιβλιογραφία

1. Recine, D. (2013). Comics Aren’t Just For Fun Anymore: The Practical Use of Comics by TESOL Professionals (Doctoral dissertation, University of Wisconsin)
3. http://learn20.wikispaces.com/