Σάββατο 20 Απριλίου 2019
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ  

«Κυκλοφορούμε» με ασφάλεια στο Διαδίκτυο

10ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Οι μαθητές της Ε΄τάξης υλοποιήσαμε ένα τρίμηνο project με θέμα την ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο, στο πλαίσιο των μαθημάτων της Ευέλικτης Ζώνης και της Πληροφορικής. Αφορμή στάθηκε ο εορτασμός της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, που κάθε χρόνο τιμούμε στο σχολείο μας. Αφού φτιάξαμε ένα ερωτηματολόγιο σχετικό με τη χρήση του Internet, περάσαμε τα αποτελέσματα στο εργαλείο Excel για τη στατιστική ανάλυση. Φτιάξαμε αφίσες στο web 2.0 εργαλείο postermywall για την ομιλία που πραγματοποιήθηκε στον χώρο του σχολείου μας με στόχο την ενημέρωση των παιδιών της ηλικίας μας. Συγκεντρώσαμε κανόνες σωστής χρήσης του Διαδικτύου και εκτυπώσαμε φυλλάδια (flyers) που απευθύνονται τόσο σε παιδιά όσο και στους γονείς τους. Στόχος μας είναι να αφυπνίσουμε τους μικρότερους σε ηλικία χρήστες του Διαδικτύου ώστε να σκέφτονται πιο κριτικά κατά την εξερεύνηση του ιστού.

Λέξεις κλειδιά: Διαδίκτυο, ασφάλεια, πλοήγηση.

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε την παρουσίαση των παιδιών

1. Εισαγωγή

Το διαδίκτυο είναι μια τεράστια πηγή πληροφοριών. Προσφέρει γρήγορα και εύκολα πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό. Με ένα κλικ μπορείς να έχεις μπροστά στην οθόνη σου σχεδόν όποια πληροφορία θέλεις. Κρύβει όμως και πολλούς κινδύνους, γι' αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί κατά την πλοήγησή μας σ' αυτό. Κάθε χρόνο τιμούμε στο σχολείο μας την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, συμμετέχοντας σε ανοιχτές συζητήσεις και δράσεις. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο Insafe / INHOPE με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους. Ύστερα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Focus on Tech Life την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου του 2016, το 70,5% των παιδιών που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό χρησιμοποιούν το Ίντερνετ. Η χρήση για ηλικίες 10-12 ετών είναι σημαντικά υψηλότερη, αφού το ποσοστό αυτό φτάνει το 84,1%.

2. Δράσεις

Αποφασίσαμε με τους δασκάλους μας, να πραγματοποιήσουμε κι εμείς μία έρευνα σχετική με την πλοήγηση των παιδιών της ηλικίας μας, αλλά δε μείναμε μόνο σ’αυτήν. Κατά τη διάρκεια του project μας, έγιναν πολλές άλλες δράσεις στα πλαίσια του θέματος της ασφάλειας στο Διαδίκτυο.

Επισκέψεις σε ειδικούς χώρους, εκδηλώσεις, ομιλίες, δημιουργία υλικού για παιδιά και γονείς, flyers, αφίσες, ήταν μόνο μερικές από τις δραστηριότητες που έγιναν στην τάξη.

2.1 Επίσκεψη στο «Νους»

Στον χώρο του Ινστιτούτου Ψηφιακής Μάθησης και Επικοινωνίας «Νους» παρακολουθήσαμε ένα από τα προγράμματα που εντάσσονται στις καινοτόμες δράσεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με θέμα: «Ασφάλεια στο διαδίκτυο και ορθή χρήση του δικτύου από τα παιδιά».

Αρχικά έγινε προβολή βίντεο, που αναφερόταν στο θεματικό πεδίο και μια μικρής διάρκειας συζήτηση με τους ανθρώπους που μας υποδέχθηκαν. Παίξαμε ένα ψηφιακό παιχνίδι, που σχετίζεται με τους κινδύνους του διαδικτύου, αλλά και με τη χρησιμότητά του, ψάχνοντας σε ψηφιακές βιβλιοθήκες ειδικά για παιδιά. Εργαστήκαμε σε ομάδες. Καθοδηγούμασταν από παιδαγωγό του « Νους» για να βρούμε πληροφορίες με τη βοήθεια ψηφιακών μέσων. Δημιουργήσαμε μια on line ψηφιακή εφημερίδα και ένα δελτίο ειδήσεων.

Εικόνα 1 - Φωτογραφίες από την επίσκεψή μας στο

Εικόνα 1 - Φωτογραφίες από την επίσκεψή μας στο "Νους"

2.2  Ομιλία με θέμα «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο»

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου ο κ. Αθανάσιος Κανάκης, ψυχολόγος της Ελληνικής Αστυνομίας, ανταποκρινόμενος στην πρόσκλησή μας επισκέφθηκε το Σχολείο μας την Τετάρτη 28/2/2018, για να μας παρουσιάσει το θέμα: « Ασφάλεια στο Διαδίκτυο». 
Η ομιλία περιελάμβανε οπτικοακουστικό υλικό με συγκεκριμένα παραδείγματα παιδιών που εξαπατήθηκαν όταν συνομίλησαν μέσω διαδικτύου με δήθεν «συνομήλικους» τους. Η ομιλία του κ.Κανάκη επικεντρώθηκε κυρίως στους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης και τον παρακολούθήσαμε με ενδιαφέρον, ενώ μας απάντησε και σε απορίες με αμεσότητα και σαφήνεια. Στην εικόνα 2 βλέπετε κάποιες φωτογραφίες από την ομιλία του κ. Κανάκη.

Εικόνα 2 - Στιγμιότυπα από την ομιλία του κ.Κανάκη Αθανασίου

Εικόνα 2 - Στιγμιότυπα από την ομιλία του κ.Κανάκη Αθανασίου

2.3 Δημιουργία αφίσας-πόστερ στο postermywall

Στο μάθημα της Πληροφορικής,  επικεντρωθήκαμε στη δημιουργία μιας αφίσας σχετική με την ομιλία του κ. Κανάκη. Έτσι, όλα τα παιδιά της Ε΄ Τάξης, δημιουργήσαμε αφίσες σε ομάδες των δύο ατόμων. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε στην τάξη ήταν το postermywall (www.postermywall.com ). 

Το Postermywall αποτελεί ένα δωρεάν εργαλείο που μπορείς να δημιουργήσεις ψηφιακές αφίσες, πόστερ, ημερολόγια και κάρτες. Είναι αρκετά απλό εργαλείο στη χρήση, ενώ παρέχει αρκετές εικόνες στη βιβλιοθήκη του  ομαδοποιημένες ανά κατηγορία και θεματολογία. Δίνεται η δυνατότητα στον χρήστη να κάνει χρήση εικόνων είτε από τη βιβλιοθήκη είτε από τους φακέλους του υπολογιστή του. Επίσης, παρέχει δωρεάν εφέ, πλαίσια εικόνας, clip arts, stock photos και γραμματοσειρές.

Αφού ολοκληρώθηκαν οι αφίσες κάθε ομάδας, έγινε ψηφοφορία και προέκυψαν τρεις αφίσες (μία αφίσα από το κάθε τμήμα) ως οι επίσημες αφίσες της εκδήλωσης. Παρακάτω, στις εικόνες 3 & 4, βλέπετε τις νικήτριες αφίσες.

Εικόνα 3 - οι αφίσες της εκδήλωσης από τα τμήματα Ε΄1 (αριστερά) και  Ε΄2 (δεξιά)

Εικόνα 3 - οι αφίσες της εκδήλωσης από τα τμήματα Ε΄1 (αριστερά) και  Ε΄2 (δεξιά)

Εικόνα 4 - Η αφίσα Της εκδήλωσης από το τμήμα Ε΄3

Εικόνα 4 - Η αφίσα Της εκδήλωσης από το τμήμα Ε΄3

3.Έρευνα για την πλοήγηση στο Διαδίκτυο

Στο μάθημα της Πληροφορικής,  μετά της αφίσες που φτιάξαμε, πραγματοποιήσαμε μία έρευνα η οποία αφορούσε στην πλοήγησή μας στο Διαδίκτυο. Έτσι, χρησιμοποιήσαμε το MS Word για να δημιουργήσουμε ένα ερωτηματολόγιο με δέκα ερωτήσεις σχετικά με την επαφή μας με το internet (πόσο συχνά χρησιμοποιείς το Διαδίκτυο, χρησιμοποιείς τα προσωπικά σου δεδομένα  στο Διαδίκτυο κτλ). Η έρευνα έγινε με δείγμα τα 75 παιδιά της Ε΄ Τάξης του σχολείου μας. Στην εικόνα 4 βλέπετε το ερωτηματολόγιο που φτιάξαμε στο Word.

Εικόνα 5 - Το ερωτηματολόγιο που φτιάξαμε και απαντήσαμε

Εικόνα 5 - Το ερωτηματολόγιο που φτιάξαμε και απαντήσαμε
Στη συνέχεια, μεταφέραμε τις ερωτήσεις στο Excel ώστε να κάνουμε την έρευνά μας. Το δείγμα μας ήταν 75 παιδιά. Αφού μοιράστηκε το ερωτηματολόγιο σε όλους τους μαθητές, το απαντήσαμε και στη συνέχεια περάσαμε τα αποτελέσματα στα κελιά. Παρακάτω (εικόνα 5) μπορείτε να δείτε κάποια από τα γραφήματα που προέκυψαν από τη στατιστική ανάλυση στο Excel.

Εικόνα 6 - Στιγμιότυπο από την ανάλυση στο Excel

Εικόνα 6 - Στιγμιότυπο από την ανάλυση στο Excel

Τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας θα παρουσιαστούν στο μαθητικό συνέδριο πληροφορικής.

4.Έντυπα φυλλάδια (flyers) με κανόνες ασφάλειας για παιδιά και γονείς

Τελευταίο βήμα σε όλο αυτό το μεγάλο project ήταν η συγκέντρωση ενός συνόλου από συμβουλές και κανόνες για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο που αφορούν τόσο τα παιδιά όσο και τους γονείς τους. Στην εικόνα 6 μπορείτε να δείτε τα έντυπα όπως εκτυπώθηκαν.

Εικόνα 7 - Οι συμβουλές προς παιδιά και γονείς

Εικόνα 7 - Οι συμβουλές προς παιδιά και γονείς

5.Συμπεράσματα

Στο τρίμηνο αυτό project μας συμμετείχαμε σε πάρα πολλές δραστηριότητες που αφορούσαν στην ασφαλή χρήση του Διαδικτύου. Το Internet είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο που μας λύνει τα χέρια στην καθημερινότητα, θα πρέπει όμως να το χρησιμοποιούμε συνετά.

Βιβλιογραφία

1. https://saferinternet4kids.gr /
2. https://www.focusbari.gr/