Τετάρτη 19 Ιουνίου 2019
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ  

Παρουσίαση στο 5ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής

Μια ομάδα μαθητών, που αγάπησαν από την αρχή το πρόγραμμα Pivot Stickfigure Animator και λατρεύουν τις ταινίες, δημιούργησε το animation μικρού μήκους “Μια Περίεργη Αποστολή” με στιγμιότυπα από διάφορες κλασικές ταινίες με γνωστά soundtrack.

Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με έννοιες, όπως frame (καρέ), animation, soundtrack, stripe, stickfigure (φιγούρες) τα οποία και χρησιμοποίησαν.

Παράλληλα έμαθαν για παλιές ταινίες που είναι κλασικές (“Επικίνδυνες Αποστολές”, “Ο Πόλεμος των Άστρων”, “Τα Σαγόνια του Καρχαρία”, “Ροζ Πάνθηρας”, “Ιντιάνα Τζόουνς”, “Το Φάντασμα της Όπερας”, “Grease”), αλλά ακόμη δεν έτυχε να τις γνωρίσουν.

Είδαν στιγμιότυπα και άκουσαν τη μουσική που δημιουργήθηκε γι΄ αυτές, η οποία επικύρωσε την επιτυχία τους και φανταστήκανε πώς μπορούσαν αυτά να αλλάξουν και να συνδεθούν για να δημιουργήσουνε τη δική τους ταινιούλα. Σκηνή -  σκηνή σε κάθε μάθημα επεκτείνανε όλο και περισσότερο το animation τους συνθέτοντας μια ‘’περίεργη αποστολή’’ της φιγούρας που πρωταγωνιστεί.

Στο τέλος οι μαθητές πήραν μια φανταστική συνέντευξη από τον εαυτό τους, στην οποία αναφέρουν τις δεξιότητες που απέκτησαν και περιγράφουν το animation τους.

Τη συνέντευξη την αποτύπωσαν σε ένα κομμάτι εφημερίδας στο PowerPoint, όπου συμπεριέλαβαν φωτογραφίες τους και screenshots από το animation.

Λέξεις κλειδιά: animation, κινηματογράφος, soundtrack

mission

Πατήστε εδώ για να δείτε την παρουσίαση των παιδιών find

1.Εισαγωγή

Η εργασία αυτή δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας το ελεύθερο λογισμικό Pivot Stickfigure Animator, ώστε να δημιουργηθούν οι σκηνές με τις κινούμενες εικόνες που θέλαμε. Αποτέλεσε το βασικό πρόγραμμα, αλλά ταυτόχρονα χρησιμοποιήθηκαν και άλλα προγράμματα για την υλοποίηση της εργασίας. Χρησιμοποιήσαμε ένα φυλλομετρητή ιστού για να περιηγηθούμε στο διαδίκτυο και να βρούμε πληροφορίες και υλικό που θα μας βοηθούσε. Παρακολουθήσαμε σκηνές από τις ταινίες στις οποίες είναι στηριγμένο το animation μας και μάθαμε για την υπόθεση και το τραγούδι που τις συνόδευε. Κάποιες από αυτές που κέντρισαν την περιέργειά μας και δεν είχαμε δει (όπως Star Wars και Indiana Jones) τις παρακολουθήσαμε στο σπίτι και υπήρχαν παιδιά που τις λάτρεψαν. Στη ζωγραφική δημιουργήσαμε τα σκηνικά στα οποία διαδραματίζονταν οι διάφορες σκηνές του animation μας. Κατεβάσαμε τα soundtrack και τα ηχητικά εφέ με το youtube downloader από το youtube τα οποία χρησιμοποιήσαμε στις κατάλληλες σκηνές. Στο τέλος στο Powerpoint πάνω σε ένα κομμάτι εφημερίδας γράψαμε την ιστορία για το animation μας μέσω μιας φανταστικής συνέντευξης. Η τελική σύνθεση του animation έγινε σε πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο του οποίου το περιβάλλον μας έδειξε η καθηγήτριά μας.

2.Pivot

Το Pivot Stickfigure Animator, ή αλλιώς Pivot είναι ένα ελεύθερο λογισμικό για Windows, με το οποίο μπορεί όποιος θέλει να δημιουργήσει animations με διαφορετικές φιγούρες, φτιάχνοντας διαφορετικά καρέ και προβάλλοντάς τα σειριακά. Πιο συγκεκριμένα δημιουργείται ένα αρχικό καρέ (frame), αλλάζοντας το φόντο και προσθέτοντας διαφορετικές φιγούρες, ή εικόνες (sprites). Μόλις είναι έτοιμο το καρέ εισάγουμε ένα καινούριο και αυτό είναι ίδιο με το προηγούμενο. Κάνουμε μικρές ή και μεγάλες μεταβολές στις φιγούρες, επαναλαμβάνουμε για όσο χρειαστεί και όταν επιλέξουμε να γίνει η προβολή των εικόνων, δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης, δηλαδή δημιουργείται ένα animation.

3.Animation

Τα animations είναι κινούμενες εικόνες. Αποτελούνται από πολλά καρέ (εικόνες) που έχουν μικρές διαφορές μεταξύ τους. Αυτά τα καρέ συνδυάζονται και διαδέχονται το ένα το άλλο γρήγορα. Δηλαδή είναι η γρήγορη προβολή μιας σειράς από εικόνες, έτσι ώστε να δημιουργείται η ψευδαίσθηση της κίνησης. Είναι μια οπτική οφθαλμαπάτη της κίνησης και αυτό συμβαίνει εξαιτίας του φαινομένου διατήρησης της εικόνας στο μάτι για 1/12 του δευτερολέπτου. Τα πρώτα animation ήταν με φωτογραφίες και με ζωγραφιές. Με αυτήν την τεχνική δημιουργήθηκαν πολλές ταινίες κινουμένων σχεδίων, αν και τώρα οι περισσότερες γίνονται ψηφιακά, στον υπολογιστή.

Στο Pivot πολύ εύκολα μπορεί ο καθένας να φτιάξει από πολύ απλά animation μέχρι και πιο περίπλοκα, απλά έχοντας υπομονή, φαντασία και ευρηματικότητα.

4.Επιλέγοντας θέμα

Όλοι λατρεύουν τις καλές ταινίες. Αποφασίσαμε το animation μας να είναι στηριγμένο στον κινηματογράφο και πιο συγκεκριμένα στα κινηματογραφικά soundtracks τα οποία έχουν ταυτιστεί με τις ταινίες για τις οποίες δημιουργήθηκαν. Σχεδόν μάθημα παρά μάθημα μαθαίναμε για την καινούρια ταινία με την οποία είχαμε να ασχοληθούμε. Βλέπαμε σκηνές και ακούγαμε τη μουσική τους και τελικά φτιάχναμε ένα μικρό στιγμιότυπο, παίρνοντας ιδέες από το θέμα τις ταινίας.

Στο animation μας μπορεί να εντοπίσει κανείς σκηνές στηριγμένες στις ακόλουθες ταινίες με την αντίστοιχη σειρά: “Επικίνδυνες Αποστολές”, “Ο Πόλεμος των Άστρων”, “Τα Σαγόνια του Καρχαρία”, “Ροζ Πάνθηρας”, “Ιντιάνα Τζόουνς”, “Το Φάντασμα της Όπερας”, “Grease”.

5.Εύρεση και δημιουργία εικόνων

Το επόμενο βήμα ήταν να δημιουργήσουμε στη ζωγραφική τις εικόνες που θα χρησιμοποιούσαμε για φόντο στο Pivot. Αν κάποιο φόντο ήταν χρονοβόρο και περίπλοκο η καθηγήτριά μας μας έδινε ένα προσχέδιο, στο οποίο στηριζόμασταν για να το φτιάξουμε γρήγορα, εύκολα και ταυτόχρονα με τον τρόπο που εμείς θέλαμε.

Επιπλέον μέσω του διαδικτύου βρήκαμε κάποιες εικόνες που θα ήταν χρήσιμες στη δημιουργία των διαφορετικών sprites. Δηλαδή εικόνων που εισάχθηκαν στο pivot και μαζί με τις φιγούρες χάρισαν τη ζωή στο animation μας.

Εκτός από τα sprites δημιουργήσαμε τις δικές μας φιγούρες (stickfigures), χρησιμοποιώντας την επιλογή της επεξεργασίας, που παρείχε το Pivot. Ανάλογα με τις ανάγκες της σκηνής δημιουργήσαμε απλές φιγούρες (όπως το φυτίλι και τη σκούπα του μάγου) ή πιο περίπλοκες στηριζόμενοι σε προϋπάρχουσες φιγούρες.

6.Δημιουργία του Animation στο Pivot

Σιγά σιγά ξεκίνησε η δημιουργία των διαφορετικών σκηνών του animation. Η δημιουργία backgrounds, η εύρεση sprites (εικόνων clip art) και η σύνθεση νέων φιγούρων γινόταν στην αρχή κάθε σκηνής όποτε ήταν απαραίτητο. Μετά την εισαγωγή του background ξεκινούσαμε το στήσιμο του πρώτου καρέ και έπειτα αλλάζαμε λίγο το σκηνικό σε κάθε επόμενο καρέ ώστε να δημιουργήσουμε την ψευδαίσθηση της κίνησης. Πολλές φορές παρεκκλίναμε από την αρχική κεντρική ιδέα και κάναμε τις σκηνές μας διαφορετικές. Μέχρι που εμφανίζαμε και διαφορετικές φιγούρες και άλλαζε η ροή της ιστορίας μας. Μπορεί στο τέλος να χρησιμοποιήθηκαν σκηνές που ταίριαζαν με την αρχική ιδέα στην οποία συμφωνήσαμε, αλλά πάντα επιβραβευόμασταν για τη φαντασία μας και τη δημιουργία διαφορετικών σκηνών. Κάποια από τα παιδιά ξεκίνησαν και έκαναν από την αρχή δικά τους animation (όπως κάποιο που είχε πάνω από 1000 frames το οποίο δείχνε μια μάχη μεταξύ του Darth Vader και της φιγούρας που χρησιμοποιήσαμε στο Mission Unknown).

7.Επεξεργασία Σκηνών

Αφού μάθαμε να ξεχωρίζουμε τις διαφορετικές επεκτάσεις των αρχείων αποθηκεύσαμε όλες τις σκηνές ως gif αντί για piv. Κατανοήσαμε ποιες είναι οι μεταξύ τους διαφορές και συλλέχθηκαν αυτές οι οποίες θα συμμετείχαν στη δημιουργία του τελικού animation. Οι τίτλοι αρχής και τέλους έγιναν από την καθηγήτριά μας και όλα μαζί συνδυάστηκαν σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο.

8.Συμπεράσματα

Συνειδητοποιήσαμε πόσο δύσκολη είναι η κατασκευή ακόμη και του πιο απλού κινούμενου σχεδίου. Χρειάζεται υπομονή και φαντασία ακόμη και για ένα δίλεπτο animation σαν και αυτό που δημιουργήσαμε. Μας άρεσε και ήδη ζητάμε να κάνουμε και άλλο animation του χρόνου.

Τελικά ο υπολογιστής, όταν τον χρησιμοποιούμε σωστά είναι το μέσο για να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας και να δημιουργήσουμε βάσει των ενδιαφερόντων μας και των στόχων μας.

Βιβλιογραφία

1. Youtube, για ηχητικά εφέ, soundtracks και εύρεση σκηνών.
2. Κατέβασμα φιγούρων, εικόνων και sprites από διαφορετικά sites μετά από την εύρεση τους με τη βοήθεια της μηχανής αναζήτησης της Google.