Κυριακή 21 Ιουλίου 2019
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ  

Get Adobe Flash player


Εκκολαπτόμενοι επιστήμονες στα μυστικά του σύμπαντος

Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς να αγνοούμε τι ακριβώς είναι το μιονικό φασματόμετρο, αλλά μια ομάδα του Aριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) όχι απλά το γνωρίζει, αλλά έχει κατασκευάσει και ένα σημαντικό μέρος -το 10%- ενός τέτοιου φασματόμετρου, συνολικού εμβαδού 5600 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο αποτελεί την καρδιά της αναζήτησης του περίφημου σωματιδίου του Θεού (σωματίδιο Higgs), αλλά και της λεγόμενης «νέας φυσικής»!

Πρόκειται για το μιονικό φασματόμετρο του πειράματος ATLAS, ενός από τα μεγαλύτερα πειράματα του αιώνα, το οποίο κατασκευάστηκε -σε ένα μέρος του- στο Εργαστήριο Κατασκευής και Ελέγχου Ανιχνευτών Ακτινοβολίας του Α.Π.Θ.. Συνολικά εργάστηκαν πάνω από 40 προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες, νέοι ερευνητές και τεχνικοί, τα τελευταία δέκα χρόνια για την ολοκλήρωση αυτού του έργου.

Η χώρα μας είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του CERN, στο οποίο έχει σημαντική συνεισφορά τα τελευταία 40 χρόνια το Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ, συμμετέχοντας ενεργά στην έρευνα για τη φυσική στοιχειωδών σωματιδίων.

Την Τετάρτη 1/10/2014 οι μαθητές της Στ΄ τάξης επισκέφτηκαν τη Διαδραστική Έκθεση CERN που με αφορμή τα εξηκοστά γενέθλια του CERN άνοιξε τις πύλες της στο περίπτερο 14 της ΔΕΘ και με τη βοήθεια μεταπτυχιακών φοιτητών του Aριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ξενάγησε και μύησε στα μυστικά του σύμπαντος όλους τους θαυμαστές του.

Οι μαθητές μας ξεναγήθηκαν στις αίθουσες της έκθεσης και άκουσαν με προσοχή τις πληροφορίες των υπευθύνων του Τμήματος Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ενώ στη συνέχεια ήρθαν σε επαφή με τις διαδραστικές οθόνες αποκομίζοντας γνώση και πληροφορίες σε σχέση με τη δημιουργία του Σύμπαντος.

Στη συνέχεια οι μαθητές παρακολούθησαν ένα πολύ ενδιαφέρον project της Google όπου παρουσιάστηκαν σκέψεις και προβληματισμοί πάνω στις νέες τεχνολογίες. Στην πορεία οι υπεύθυνοι του προγράμματος τους παρουσίασαν ένα επιτυχημένο πείραμα εικονικής πραγματικότητας κατασκευασμένο από απλά υλικά και με τη χρήση ενός κινητού τηλεφώνου.

Η ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός απ’ τη μεριά των μαθητών ήταν μεγάλος καθώς και η συμμετοχή τους στα δύο προγράμματα.